 |
www.waskiel.fora.pl Forum kursu fotografii i Fotograficznego Klubu Absolwentów
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
NURT
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 96
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Jabłonna
|
Wysłany: Wto 8:13, 01 Lip 2008 Temat postu: Filtry szare i szare połówkowe |
|
|
Poniżej link i na dole strony tabelą tłumienia światła dla poszczególnych gęstości filtrów szarych [link widoczny dla zalogowanych]
Filtry połówkowe szare firmy hitech do mocowania w systemie cokin i inne przydatne gadżety można nabyć w sprawdzonym sklepie [link widoczny dla zalogowanych]
Opis mocowania systemu cokin P [link widoczny dla zalogowanych]
miłej zabawy
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez NURT dnia Wto 15:10, 01 Lip 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MarekWaskiel
Administrator
Dołączył: 06 Mar 2008
Posty: 739
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Białystok/Warszawa
|
Wysłany: Pon 21:56, 17 Sie 2009 Temat postu: |
|
|
Przyjaciółmi każdego fotografa krajobrazu są filtry: połówkowe szare (z przejściem soft – miękkim lub hard – twardym), szare obojętnie (całe) oraz polaryzacyjne. Filtry połówkowe wspomagają fotografa w „walce” z niekorzystnymi warunkami oświetleniowymi. Bardzo często bowiem różnice pomiędzy ciemną częścią zdjęcia (z reguły jest to obszar ziemi) a jasną częścią kadru (niebo) sięgają kilku działek EV i matryca aparatu (nie dysponująca nazbyt dużą rozpiętością tonalną) nie jest ich w stanie zarejestrować bez szkody dla całości kadru. Jeżeli przyjmiemy wartość ekspozycji wskazanej przez ciemną cześć pejzażu to jasna będzie prześwietlona i oczywiście na odwrót jeżeli przyjmiemy za właściwą wartość ekspozycji jasnej części sceny.
Wielu fotografów w takich warunkach używa filtru połówkowego szarego. Jest on w sprzedaży w kilku wartościach np. 0,3 ND, 06, ND i O,9 ND. Gdzie kolejne wartości oznaczają różnicę pomiędzy ciemną górą i jasnym dołem (lub odwrotnie jeżeli zajdzie taka potrzeba) odpowiednio 1EV, 2EV i 3 EV a oznaczenie ND to (Neutral Density – redukujący światło ale nie zmieniający koloru). Zatem jeżeli z szybkiego pomiaru (a zbiegiem czasu doświadczenia) określimy różnicę jaką mamy pomiędzy ciemną a jasną częścią pejzażu – takiej wartości filtra możemy użyć aby uzyskać poprawną ekspozycję całego kadru.
Co jest istotne dla filtrów połówkowych szarych oraz obojętnie szarych nie powinne one wpływać na kolory. Jednak bywa z tym różnie… w zależności od jakości filtrów. Najtańsze mogą dać intensywny tzw. zafarb czyli dominowanie niepożądanego koloru np. niebieskiego lub fioletowego. Jednak to generalnie wspólna cecha wszystkich tanich filtrów.
Na początek przygody z filtrami polecam filtry Hitech lub Cokin – są to plastikowe prostokąty lub kwadraty mocowane do obiektywy specjalnymi systemami (adapter plus holder). Do obiektywu przykręca się adapter do niego mocuje tzw. holder (uchwyt) a weń można wkładać owe filtry.
system
Jeden filtr firmy Hitech powinien kosztować ok. 110 zł (system P). Najlepiej kupić od razu 3 (1EV; 2EV i 3 EV). Adapter i holder… można kupić tanio na allegro. Adapter dobieramy do średnicy mocowania filtrów do obiektywu. Jeżeli mamy np. 3 obiektywy z różnymi średnicami gwintów do filtrów to warto kupić adaptery, do wszystkich. Wówczas będziemy mogli korzystać z jednego zestawu filtrów do 3 różnych obiektywów. Holder wystarczy jeden. Jeżeli mamy zamiar używać filtrów z obiektywami o szerokim kącie widzenia pamiętać należy o potrzebie zakupu holdera i filtrów w tzw. systemie P (większych). W sytuacji, kiedy nasz obiektyw będzie miał dużą średnice filtra np. 72mm lub 77 mm to mały system A nie pokryje go swym zasięgiem i powstaną tzw. winietowania.
Jedną z odpowiedzi na wyzwania związane ze zbyt wielką rozpiętością tonalną sceny są coraz bardziej popularne HDR (High dynamic range imaging). To technika polegająca na wykonaniu kilku ekspozycji tego samego kadru naświetlanego poprawnie dla świateł, cieni a nawet półcieni i sklejenie ich (nawet do kilkudziesięciu zdjęć) w jeden obraz za pomocą programu komputerowego. Ta technika pozwala na otrzymywanie doskonałej fotografii sceny charakteryzujący się dużą rozpiętością tonalną.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MarekWaskiel
Administrator
Dołączył: 06 Mar 2008
Posty: 739
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Białystok/Warszawa
|
Wysłany: Czw 10:06, 07 Paź 2010 Temat postu: |
|
|
Dzień dobry,
Zgodnie z moimi wcześniejszymi zapowiedziami chciałbym poinformować, że forum kursowe oraz Fotograficznego Klubu Absolwentów przenosi się z dniem dzisiejszym czyli 07 padziernika 2010 r. pod nowy adres:
[link widoczny dla zalogowanych]
równocześnie stare forum pod adresem
http://www.waskiel.fora.pl/
zostanie jutro zablokowane i nie można się w nim będzie ani rejestrować ani publikować nowych postów
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|